Varje droppe gör skillnad…
14 juli, 2018Svenskt Vatten: Vi behöver skydda det viktigaste vi har
26 juli, 2018Elva företrädare för Hållbar biltvätt skriver gemensamt under en uppmaning till Sveriges kommuner.
Miljöproblemet med bilar som tvättas hemma är känt sedan länge. Fortfarande tvättar nära hälften av landets bilägare sin bil på gatan eller garageuppfarten trots att det är direkt skadligt för miljön. I smutsen på våra bilar sitter miljöfarliga tungmetaller, bland annat kadmium och bly, som vid en biltvätt på gatan spolas rakt ner i gatubrunnarna eller i naturen. Vattnet riskerar sedan att hamna i våra vattendrag. Det vatten vi ska dricka av och vatten vi ska bada och fiska i nu i sommar.
Nyligen tillfrågades 4000 privatpersoner i Sverige om de känner till ifall det finns regler eller förbud mot att tvätta bilen hemma. Anmärkningsvärt många, 45 procent, svarade att de inte vet vad som gäller. Ungefär lika stor andel, 40 procent, uppgav att det finns lagar kring biltvätt på gatan, vilket dock inte stämmer. I dag kan kommunerna inte lagstadga på egen hand mot att tvätta bilen på gatan. Däremot kan de gå ut med rekommendationer att inte göra det, på grund av den negativa miljöpåverkan.
I Sverige har vi kommit jämförelsevis långt när det gäller exempelvis källsortering, minskning av plastförpackningar och återvinning av hushållsavfall, men när det gäller biltvätt på gatan finns fortfarande mycket kvar att göra. Den största miljövinsten får vi om de som tvättar bilen hemma i stället gör det i en av tvätthall som är godkänd av kommunen, där över 90 procent av allt farligt avfall tas om hand.
Riksdagen har beslutat att prioritera att helt få bort tungmetaller från samhället. Kadmium påverkar bland annat fosterutvecklingen, njurarnas funktion och skelettet. Bly stör funktioner hos växtlighet och hos människan slår blyet mot barns utveckling, på våra nervfunktioner och mot intelligensen. Det tar mycket lång tid för naturen att bryta ner olja, och tungmetallerna bryts inte ner alls utan stannar i jord och mark.
Vi vill härmed uppmana samtliga svenska kommuner att genom olika informationsinsatser regelbundet upplysa invånarna om miljöriskerna med att tvätta bilen hemma på gatan eller i naturen. Vi ser också gärna att det redan i körkortsteorin införs ett avsnitt om biltvätt och hur det påverkar miljön. Börjar man redan tidigt med att implementera en god vana är chansen stor att den håller i sig.
Att uppnå en nollvision för biltvättandet hemma på gatan är ingen omöjlighet men kommer inte heller att ske över en natt. Det är ett resultat av långsiktigt förflyttande av ett invant beteende. Det finns en historisk bild där biltvättande hemma gestaltas som en gemytlig aktivitet som också behöver tvättas bort. Vi som representerar biltvättsbranschen har ett ansvar att informera våra kunder, men även kommunerna måste ta sitt ansvar.
Robert Dimmlich, vd Svensk Bensinhandel och initiativtagare till Hållbar biltvätt
Alexandra William-Olsson, Head of Communications, OKQ8 Scandinavia
Niclas Lundberg, chef för Sveriges Biltvätt och biluthyrning, Circle K
Mattias Astborn, chef Koncept och kategori, Preem
Lars Blomgren, vd Tanka i Sverige AB
Anders Huss, vd, EMAB AB
Andreas Thomé, vd Mjuk Biltvätt
Magnus Olsson, vd Washtec
Kent Johansson, vd Constantclean
Bengt Spångberg, vd Istobal
Stefan Bogström, försäljningschef, Tammermatic
Artikeln publicerades i Dagens Samhälle den 11-7-2018.